پایگاه امام مهدی عج

امروز : سه شنبه۰۳. بهمن ۱۳۹۶ مصادف با 6. جمادي‌الاول 1439
 
 
Developed by JoomVision.com

قیمت سیب زمینی مهمتر از ظهور است!؟

آیا نوع زندگیمان امام زمانی است یا بعبارتی دیگر امام زمان پسند هست؟ آیا نوع معاشرت های ما طوری هست که امام زمان هم وارد مجلسمان شوند، همنشین...

قیمت سیب زمینی مهمتر از ظهور است!؟

گفتگوی اختصاصی با معصومین 5

طی گفتگوی گذشته به بیان آثار شناخت امام پرداخته شد و آثاری چون «هدایت از گمراهی»، «قبولی اعمال»، «بالارفتن مرتبه»...

گفتگوی اختصاصی با معصومین 5

گفتگوی اختصاصی با معصومین (4)

بسم الله الرحمن الرحیم گفتگوی اختصاصی با معصومین (قسمت چهارم) متن چهارمین گفتگوی اختصاصی با حضرات معصومین علیهم السلام نیز هم اکنون آماده...

گفتگوی اختصاصی با معصومین (4)

هولوکاست در قرآن ؟!

همه ما با شنيدن واژه هولوكاست ماجراي ساختگي  القاء شده توسط يهود را به ياد مي آوريم.هيچكس حتي حق تحقيق در مورد چرائي اين ماجرا را نيز ندارد.محققين...

هولوکاست در قرآن ؟!

هشدار بسیار مهم امام رضا علیه السلام

«برخي از کساني که مودّت و دوستي ما اهل‏بيت را دستاويز ساخته ‏اند، زيان و فتنه‏ انگيزي‏شان بر شيعيان ما از دجّال بيشتر است». پرسيدند : اي فرزند...

هشدار بسیار مهم امام رضا علیه السلام

گفت و گوی اختصاصی با معصومین (3)

بسم الله الرحمن الرحیم.سلام علیکم ! سومین گفت و گوی صمیمی با حضرات معصومین علیهم السلام را از نظر می گذرانید. امیدوارم که مورد عنایت و رضایت...

گفت و گوی اختصاصی با معصومین (3)
Developed by JoomVision.com
نشانه ای از سال ظهور حضرت مهدی

نشانه ای از سال ظهور حضرت مهدی 

در روایتی از امام صادق عليه السلام بنا به نقل شيخ مفيد، آمده است: لا يخرج القائم الا في وتر من السنين سنه احدي او ثلاث او خمس او سبع او تسع: قائم (عليه السلام) خروج نمي کند مگر در سالهاي فرد

ادامه مطلب...

مرگ سُـــرخ

مرگ سُـــرخ 

در روايات فراواني گفته شده است: درآستانه ظهور جنگ‏هاي خونين‏ فراواني رخ خواهد داد که جمعيت بسياري از مردم به قتل خواهند رسيد. از اين مرگ به عنوان «مرگ سرخ» ياد شده است.حضرت علي‏ عليه السلام در اين باره فرمود:

ادامه مطلب...

خروج دابة الارض قبل از قیامت و یا اشراط الساعة

خروج دابة الارض قبل از قیامت و یا اشراط الساعة 

«خُروج دابةالارض» به معناي بيرون آمدن جنبنده از زمين‏است. اين‏پديده هم در روايات شيعه و هم در روايات اهل سنّت، مورد اشاره قرار گرفته و از آن به عنوان «اَشراط السّاعة» و يکي از نشانه‏هاي نزديک شدن قيامت ياد شده است. [1] .آنچه...

ادامه مطلب...

خروج خراساني

خروج خراساني 

در برخي از روايات «خروج خراساني» به عنوان يکي از نشانه ‏هاي ظهور بيان شده است. اگر چه در اين روايات به روشني او معرفي نشده است؛ ولي برخي او را مردي از بني‏تميم دانسته‏اند. [1] .اغلب رواياتي که نام او را برده‏اند، از خراساني...

ادامه مطلب...

خروج سيد حسني

خروج سيد حسني 

از جمله نشانه‏هاي ظهور «خروج سيد حسني» از طرف ديلم است. درباره شخصيت سيد حسني در روايات سخني نيامده، ولي رواياتي که سخن از خروج و کشته شدن او دارد تا حدودي به معرفي او پرداخته است.علامه مجلسي ‏رحمه الله گفته است: در حديث مفضل...

ادامه مطلب...

خروج عوف سلمي

خروج عوف سلمي  

يکي از نشانه‏هاي ظهور، خروج مردي به نام عوف سلمي از سمرقند است. وقتي به امام سجادعليه السلام گفته شد، ظهور حضرت مهدي‏عليه السلام را توصيف و دلايل و نشانه‏هاي آن را ذکر فرماييد، حضرت فرمود: «قبل از ظهور او، خروج مردي خواهد...

ادامه مطلب...

خروج شيصباني

خروج شيصباني 

مراد از «شيصباني» در روايات اهل بيت‏عليهم السلام، مردي از بني عباس و يا مردي دشمن اهل بيت‏عليهم السلام است؛ زيرا امامان‏عليهم السلام بني عباس را به بني شيصبان تعبير مي‏کردند و آن نام مردي بدکردار يا گمنامي [1]  است و آن بزرگواران...

ادامه مطلب...

خروج شعيب بن صالح

خروج شعيب بن صالح  

يکي از نشانه‏هاي ظهور، خروج مردي به نام شعيب بن صالح در سمرقند و يا نيشابور است. شيخ طوسي‏رحمه الله خروج او را به نقل از امام سجادعليه السلام اين گونه بيان کرده است: «خروج شعيب بن صالح پس از عوف سلمي و قبل از خروج سفياني است»....

ادامه مطلب...

Pre 1 2 3 4 5 6 7 8 Next

 
 
 
 
محل کنونی شما: ادعیه و زیارات ادعیه نقشه كلی الهی در ادعيه و زيارات
 
 

نقشه كلی الهی در ادعيه و زيارات

نامه الکترونیکچاپPDF

در دوران سخت حاكمیت بنی‌اميّه و بنی‌عبّاس، حضرات معصومان(ع)، تعلیم و تربیت شیعیان را وجهه اصلی برنامه‌های هدایت‌گر خود قرار دادند و به دلیل فقدان شرایط و مقتضیات لازمو به منظور حفظ كیان فرهنگی شیعه و شیعیان آل محمّد(ص)، سعی خود را مصروف تفسیر و تبیین اصول و فروع اعتقادی ولایی شیعی و ذخیره‌سازی قوای اهل ولایت برای وقت و بخت معلوم و مقدّر كردند.
ادعیه مأثوره را به عنوان بزرگ‌ترین وغنی‌ترین منابع‌ حِكمی، لاهوتی و اخلاقی ‌حضرات معصومان(ع) و واجد هزاران راهبرد و استراتژی برای بودن و زیستن در گستره تاریخ تا به وقت ظهور كبرای دولت حق می‌توان شناخت

آن حضرات، به مصداق بیت :
خوشتر آن باشد كه سرّ دلبران
گفته آید در حدیث دیگران

چهار دسته مهم از مباحث اصلی یاد شده را در قالب ادعیه بیان كردند. این شیوه، خود ضامن حفظ این مجموعه بود؛ زیرا هیچ كس به ادعیه، به چشم مجموعه‌ای از مباحث استراتژیك نمی‌نگریست و از دیگر سو، نوع كلام و بیان به گونه‌ای ترتیب داده شده بود كه درك و دریافت دقایق آنها، توسط خلفای بی‌سواد و همراهان فاقد خرد غیرممكن بود.
راز ماندگاری این ادعیه، پس از حراست ویژه حضرت خداوندی، در وجهی به این موضوع مهم برمی‌گردد. متأسّفانه، شیعیان نیز به غلط، این آثار مهم را از منظر ادعیه ویژه اهل خلوت و بركنار از تفكّر و سوگیری علیه ائمه كفر شناختند. به همین دلیل است كه در هیچ‌یك از مراكز مطالعات فرهنگی، مراكز مطالعات استراتژیك، مراكز تصمیم‌گیری كلان و رشته‌های تحصیلی (علوم سیاسی، حقوق، علوم اجتماعی و كلام، فلسفه تاریخ و ...) نشانی از این آثار دیده نمی‌شود.


در حقیقت، این ادعیه به ترتیب، چهار ساحت اصلی حیات انسان را در عرصه هستی (از فرش الشّیطان تا عرش الرّحمان)  مطرح و جایگاه و موقعیت انسان مؤمن و انسان كافر را تبیین و حسب سنّت‌های الهی، نحوه سیر و سلوك در عرصه تاریخ و گذار از همه مراتب را تا دست‌یابی به عالی‌ترین مرتبه قرب الی الله بیان فرموده‌اند. بیان فرا ‌زمانی و فرا مكانی، ظرفیت این ادعیه و دریافت‌های موجود در آنها را افزایش داده و مجال آن را از زمان فانی تا زمان باقی (ابد الاباد) فرا كشیده است.


رفعت كلام، غنای مفاهیم، ذوق سرشار و الفاظ و ادبیات شاعرانه این ادعیه، خود دلیل محكمی است برای شناخت صاحبان این كلمات و انتسابشان به ساحت متعالی قدسی.
بی تردید مراتب عالی و عرفانی ذوقی این ادعیه، ویژه خودشان است و سایرین از میان مردم مستقرّ در هزاران رتبه فروتر از معصوم(ع)، بسته به درك و دریافتشان، سهمی از آن همه را بر خواهند گرفت. اجازه می‌خواهم عرض كنم هر چه نسبت بندگان صاحب معرفت با آن حضرات قاف‌نشین كه خود از مرتبه قاب قوسین گذشته بودند، بیشتر باشد، پرده‌ها از این ادعیه بیشتر بالا رفته و دقایقش، مكشوف خواهد شد. بركناررفتن پرده‌ها از عروس كلام اهل بیت(ع)، ویژه محرومان این خاندان است و بس.
اگرچه «دعای ندبه»، یك دوره كامل آموزش مباحث اعتقادی است، امّا آنچه كه این دعا را از سایر ادعیه متمایز ساخته و باعث می‌شود تا اینجانب آن را به عنوان یكی از مصادر اصلی مطالعات فرهنگی و شناخت حكمت تاریخ معرفی كند، ترسیم جریانات اصلی جاری در گستره تاریخ از بدو خلقت تا عصر ظهور و برپایی قیامت كبری است. از همین رو، دعای ندبه دعای هدایتگری است كه وظیفه تبیینی نقشه كلّی الهی را در خود فراهم آورده است.


وجهه اعتقادی این دعا نیز، برگرفته  از نقشه كلّی الهی ترسیم شده در آن است. زنجیره صبغه الله به ناچار در عهد خداوند كریم و آزاد از جمیع تعهّدات مرسومند؛ در حالی‌كه وفادارانه خود را بر آن عهد مستقیم و استوار می‌شناسند؛ به همراه حجّت بی‌بدیل كلام الله كه آنان را مستغنی به مراجعه به سایر منابع غیر وحیانی ساخته است؛ در حالی‌كه، عنایت ربّانی از مسیر فرشتگان رحمت آنان را متّصل به منبع غیبی ساخته و از تردید و تشكیك و لغزش مصون می‌دارد. این زنجیره، مؤّید به تأییدات الهی، حامل دانش وحیانی و علم بی‌واسطه حضوری و شهودی‌اند و به دلیل دارا بودن مقام قرب، صاحب عالی‌ترین درجه از كمالات الهی و لاجرم حقّ تصرّف به اذن الله هستند. این همه، مقام ولایت را در آنها اثبات و اطاعت از ایشان را بر سایر عباد الرّحمان، لازم و بلكه واجب می‌گرداند.