پایگاه امام مهدی عج

امروز : دوشنبه۰۳. مهر ۱۳۹۶ مصادف با 4. محرم 1439
 
 
Developed by JoomVision.com

قیمت سیب زمینی مهمتر از ظهور است!؟

آیا نوع زندگیمان امام زمانی است یا بعبارتی دیگر امام زمان پسند هست؟ آیا نوع معاشرت های ما طوری هست که امام زمان هم وارد مجلسمان شوند، همنشین...

قیمت سیب زمینی مهمتر از ظهور است!؟

گفتگوی اختصاصی با معصومین 5

طی گفتگوی گذشته به بیان آثار شناخت امام پرداخته شد و آثاری چون «هدایت از گمراهی»، «قبولی اعمال»، «بالارفتن مرتبه»...

گفتگوی اختصاصی با معصومین 5

گفتگوی اختصاصی با معصومین (4)

بسم الله الرحمن الرحیم گفتگوی اختصاصی با معصومین (قسمت چهارم) متن چهارمین گفتگوی اختصاصی با حضرات معصومین علیهم السلام نیز هم اکنون آماده...

گفتگوی اختصاصی با معصومین (4)

هولوکاست در قرآن ؟!

همه ما با شنيدن واژه هولوكاست ماجراي ساختگي  القاء شده توسط يهود را به ياد مي آوريم.هيچكس حتي حق تحقيق در مورد چرائي اين ماجرا را نيز ندارد.محققين...

هولوکاست در قرآن ؟!

هشدار بسیار مهم امام رضا علیه السلام

«برخي از کساني که مودّت و دوستي ما اهل‏بيت را دستاويز ساخته ‏اند، زيان و فتنه‏ انگيزي‏شان بر شيعيان ما از دجّال بيشتر است». پرسيدند : اي فرزند...

هشدار بسیار مهم امام رضا علیه السلام

گفت و گوی اختصاصی با معصومین (3)

بسم الله الرحمن الرحیم.سلام علیکم ! سومین گفت و گوی صمیمی با حضرات معصومین علیهم السلام را از نظر می گذرانید. امیدوارم که مورد عنایت و رضایت...

گفت و گوی اختصاصی با معصومین (3)
Developed by JoomVision.com
نشانه ای از سال ظهور حضرت مهدی

نشانه ای از سال ظهور حضرت مهدی 

در روایتی از امام صادق عليه السلام بنا به نقل شيخ مفيد، آمده است: لا يخرج القائم الا في وتر من السنين سنه احدي او ثلاث او خمس او سبع او تسع: قائم (عليه السلام) خروج نمي کند مگر در سالهاي فرد

ادامه مطلب...

مرگ سُـــرخ

مرگ سُـــرخ 

در روايات فراواني گفته شده است: درآستانه ظهور جنگ‏هاي خونين‏ فراواني رخ خواهد داد که جمعيت بسياري از مردم به قتل خواهند رسيد. از اين مرگ به عنوان «مرگ سرخ» ياد شده است.حضرت علي‏ عليه السلام در اين باره فرمود:

ادامه مطلب...

خروج دابة الارض قبل از قیامت و یا اشراط الساعة

خروج دابة الارض قبل از قیامت و یا اشراط الساعة 

«خُروج دابةالارض» به معناي بيرون آمدن جنبنده از زمين‏است. اين‏پديده هم در روايات شيعه و هم در روايات اهل سنّت، مورد اشاره قرار گرفته و از آن به عنوان «اَشراط السّاعة» و يکي از نشانه‏هاي نزديک شدن قيامت ياد شده است. [1] .آنچه...

ادامه مطلب...

خروج خراساني

خروج خراساني 

در برخي از روايات «خروج خراساني» به عنوان يکي از نشانه ‏هاي ظهور بيان شده است. اگر چه در اين روايات به روشني او معرفي نشده است؛ ولي برخي او را مردي از بني‏تميم دانسته‏اند. [1] .اغلب رواياتي که نام او را برده‏اند، از خراساني...

ادامه مطلب...

خروج سيد حسني

خروج سيد حسني 

از جمله نشانه‏هاي ظهور «خروج سيد حسني» از طرف ديلم است. درباره شخصيت سيد حسني در روايات سخني نيامده، ولي رواياتي که سخن از خروج و کشته شدن او دارد تا حدودي به معرفي او پرداخته است.علامه مجلسي ‏رحمه الله گفته است: در حديث مفضل...

ادامه مطلب...

خروج عوف سلمي

خروج عوف سلمي  

يکي از نشانه‏هاي ظهور، خروج مردي به نام عوف سلمي از سمرقند است. وقتي به امام سجادعليه السلام گفته شد، ظهور حضرت مهدي‏عليه السلام را توصيف و دلايل و نشانه‏هاي آن را ذکر فرماييد، حضرت فرمود: «قبل از ظهور او، خروج مردي خواهد...

ادامه مطلب...

خروج شيصباني

خروج شيصباني 

مراد از «شيصباني» در روايات اهل بيت‏عليهم السلام، مردي از بني عباس و يا مردي دشمن اهل بيت‏عليهم السلام است؛ زيرا امامان‏عليهم السلام بني عباس را به بني شيصبان تعبير مي‏کردند و آن نام مردي بدکردار يا گمنامي [1]  است و آن بزرگواران...

ادامه مطلب...

خروج شعيب بن صالح

خروج شعيب بن صالح  

يکي از نشانه‏هاي ظهور، خروج مردي به نام شعيب بن صالح در سمرقند و يا نيشابور است. شيخ طوسي‏رحمه الله خروج او را به نقل از امام سجادعليه السلام اين گونه بيان کرده است: «خروج شعيب بن صالح پس از عوف سلمي و قبل از خروج سفياني است»....

ادامه مطلب...

Pre 1 2 3 4 5 6 7 8 Next

 
 
 
 
محل کنونی شما: Home
 
 

گفت و گوی اختصاصی با معصومین (3)

نامه الکترونیکچاپPDF

بسم الله الرحمن الرحیم.سلام علیکم ! سومین گفت و گوی صمیمی با حضرات معصومین علیهم السلام را از نظر می گذرانید. امیدوارم که مورد عنایت و رضایت شما واقع شود. انشاءاللهموضوع بحث : مراتب شناخت امامان علیهم السلام

میهمانان حاضر در این بحث :

1. حضرت امام محمد بت علی الباقر علیه السلام
2. حضرت امام جعفر بن محمد الصادق علیه السلام
3. حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام
4.  حضرت امام علی بن محمد الهادی علیه السلام


**: در بحث های پیشین به اینجا رسیدیم که شناخت امامان علیهم السلام بعنوان داعیان و طلایه داران طریق هدایت، لازم و ضروری است.
حال این سؤال بوجود می آید که برای این «شناخت» باید از کجا شروع کنیم ؟

امام صادق : «پایین ترین مرتبه شناخت امام، آن است که (بدانی) او جایگزین پیامبر ــ جز در مقام نبوت ــ و وارث اوست و فرمان برداری از او، فرمان برداری خدا و رسولش می باشد.»[1] و «بدانید که او، امام شاهد(ناظر) واجب الاطاعة است.»[2]

**: آیا می توان گفت که مثلاً در زمان امام علی علیه السلام چون مردم معاصر ایشان، به این امر واقف بودند، باعث شد تا ایشان بتوانند تشکیل حکومت بدهند؟!

امام باقر : مردم آن عصر ایشان را واجب الاطاعة نمی دانستند بلکه تنها عنوان خلیفه به وی می دادند؛ «علی ابن ابی طالب علیه السلام نزد شما [ایشان] در عراق با دشمنان می جنگید و اصحابش همراه او بودند؛ در حالی که جز پنجاه نفر او را به حق معرفتش نمی شناختند و حق معرفت او، امامتش بود.»[3]

**: پس در واقع، شناخت امامان مرتبه اول است و سپس بعد از کسب این معرفت، تسلیم اوامر امام بودن، موضوعیت پیدا می کند. درسته ؟!

امام باقر : بله؛ «... مردم فقط به سه امر موظف اند: شناخت امامان، تسلیم بودن در برابر اوامر ایشان ـ نسبت به آنچه بیان کرده اند ـ و مراجعه به آنان در مواردی که اختلاف پیدا می کنند.»[4]

**: یه سؤالی برام بوجود اومد، شاید جای طرحش در این مقطع بحث نباشه، اما اگر امکان داره بفرمایید فلسفه مجالس عزاداری و روضه خوانی و... چیه؟! و در چه مرتبه ای قرار می گیره؟ و آیا اصلاً در مراتب شناخت، موضوعیت پیدا می کنه ؟!

امام باقر: این موضوع، یک بحث بسیار مفصلی رو می طلبد اما در یک جمله می توان گفت : « هرکس ناروا بودن آنچه را که بر ما [اهل بیت] وارد گردیده، ظلمی که بر ما روا داشته شده، حقوقی که از ما غصب گردیده و مصائبی را که بدان مبتلا شدیم، نشناسد، پس با کسی که آنها را بر ما وارد ساخته، شریک است.»[5]

**: فکر کنم که تونستم تا حدودی متوجه جایگاه مجالس عزاداری بشم، در واقع به نوعی بصیرت افزایی و آسیب شناسی است ...

امام صادق: ضمناً فراموش نکنید از لوازم ایمان به امام این است که در شناخت سطحی باقی نماند و در جهت تعمیق معرفت ایشان گام بردارد. که «... هر کس ایشان را با عمق معرفت بشناسد، دارای ایمان در سنام اعلی ـ بالاترین درجه ایمان ـ است.»[6]

**: می شه قدری بیشتر توضیح بدید؟!

امام صادق: بله، «ایشان[امامان] آنچه را خداوند عزوجل آفریده و پراکنده است، می دانستند.
آنان کلمه تقوا، خزانه دار آسمان ها و زمین ها، کوه ها، خشکی ها و دریاها بودند
و نسبت به شمار موجودات آسمانی از قبیل ستاره ها و فرشتگان، وزن کوه ها، پیمانه آب دریاها، رودها و چشمه ها، علم داشتند.
هیچ برگی نبود که از شاخه اش فرو افتد، مگر اینکه از آن آگاه بودند.
هیچ ذره ای در تاریکی های زمین و هیچ تر و خشکی نیست، جز آنکه در «کتاب مبین» آمده است و آن در علم ایشان[امامان] موجود بود و آن را می دانستند.
»[6]

**: پس شناخت حقیقی و کامل امامان، اینگونه است و با درک این مطالب می توان به عمق معرفت امامان پی برد.

امام رضا: این نکته رو هم باید در نظر بگیرید که برای هیچ یک از افراد بشر دست یابی به شناخت حقیقی و کامل امامان، ممکن نیست. «کیست که امام را بتواند بشناسد یا انتخاب امام برایش ممکن باشد. هیهات، هیهات، در اینجا عقل ها گمراه شده، رؤیاها بیراهه رفته، خردمندان نادان گشته، دیده ها فرو افتاده، حکیمان و ادبا ناتوان و سخن دانان از اینکه بتوانند یکی از شئون و فضایل امام را توصیف کنند، همگی به عجز و ناتوانی معترف اند. پس چگونه ممکن است تمام اوصاف و حقیقت امام را بیان کرد یا مطلبی از امر امام فهمید یا جایگزینی که کار او را انجام دهد، برایش پیدا کرد. ممکن نیست؛ چگونه و از کجا ؟ خرد بشر کجا و او کجا ؟ کجاست مانندی برای او ؟»[7]

**: خب! و این یعنی اینکه مراتب شناخت امامان تنها در حدی که بشر ظرفیت آن را دارد، موضوعیت دارد و «عمق معرفت» در غایت همین «حد» مطرح است و بیش از آن ممکن نیست؟!

امام هادی: درسته، این موضوع را می توان در سه درجه تعریف کرد:

1. جلالیه : «... هیچ فرشته مقرب، پیامبر دارای رسالت، صدیق و شهید، دانا و نادان، پست و والا، مؤمن شایسته و فاجر بدکار، ستمکار معاند و شیطان متمرد و هیچ مخلوقی در [مراتب] میانی آنها نیست؛ مگر آنکه خداوند جلالت امر (اهل بیت)، علو مقام و بزرگی جایگاهشان را به ایشان شناساند.»[8]
2. جمالیه (شناخت جوهر و باطن) : که مخصوص خواص است،
3. کمالیه (شناخت هدف و غایت) : که جز خدا و رسول او برای احدی میسر و مقدور نیست.

**: وقت ما در اینجا به پایان رسید. از اینکه در این گفت و گو ما رو همراهی فرمودید و وقتتون رو در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم و خدا را بسیار شاکریم که دیگربار توفیق هم کلامی با شما بزرگواران را نصیب ما نمود، امیدواریم که در آینده نیز این سعادت نصیب ما شود و با موضوعی دیگر پیرامون مقام و منزلت امامت در خدمت شما عزیزان باشیم. انشاءالله

از شما مخاطبان گرامی هم که با ما همراه بودید صمیمانه متشکریم.

یاعلی، التماس دعا

پی نوشت ها :
* با بهره گیری از کتاب شریف سرخدا؛ سید حسین نجیب محمد؛
1. تفسیر «البرهان فی تفسیر القرآن»، ج1، ص 367.
2. عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص 259.
3. الحیاة السیاسیة الإمام الحسن علیه السلام، ص 140، علامه عاملی
4. الکافی، ج1، ص390.
5. بحارالأنوار، ج27، ص 55.
6. بحارالأنوار، ج26، ص 117.
7. الکافی، ج1، ص 201.
8. زیارت جامعه کبیره